MENGENAL KHILAFAH
Definisi Khilafah
Secara ringkas, Imam Taqiyyuddin An Nabhani mendefinisikan Daulah Khilafah
sebagai kepemimpinan umum bagi seluruh kaum muslimin di dunia untuk menegakkan
hukum-hukum Syariat Islam dan mengembang risalah Islam ke seluruh penjuru dunia
(Imam Taqiyyuddin An Nabhani, Nizhamul Hukmi fil Islam).
Dari definisi ini, jelas bahawa Daulah Khilafah adalah hanya satu
untuk seluruh dunia. Kerana nas-nas syara’ (nushush syar’iyah) memang
menunjukkan kewajiban umat Islam untuk bersatu dalam satu institusi negara.
Sebaliknya haram bagi mereka hidup dalam lebih dari satu negara.
Apa Hukumnya Mendirikan Khilafah?
Kewajiban tersebut didasarkan pada nas-nas al-Qur`an, as-Sunnah, Ijma’
Sahabat, dan Qiyas. Dalam al-Qur`an Allah SWT berfirman:
"Dan berpeganglah kalian semuanya dengan tali (agama) Allah, dan
janganlah kalian bercerai berai…" (TMQ. Ali-’Imran [3]: 103).
Rasulullah SAW dalam masalah persatuan umat ini bersabda: "Barangsiapa
mendatangi kalian - sedang urusan (kehidupan) kalian ada di bawah kepemimpinan
satu orang (Imam/Khalifah) - dan dia hendak memecah belah kesatuan
kalian dan mencerai-beraikan jemaah kalian, maka bunuhlah dia!" [HR.
Muslim].
Rasulullah SAW bersabda: "Jika dibai’at dua orang Khalifah,
maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya." [HR. Muslim].
Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa membai’at seorang Imam (Khalifah),
lalu memberikan genggaman tangannya dan menyerahkan buah hatinya, hendaklah ia
mentaatinya semaksima mungkin. Dan jika datang orang lain hendak mencabut kekuasaannya,
penggallah leher orang itu." [HR. Muslim].
Di samping itu, Rasulullah SAW menegaskan pula dalam perjanjian antara kaum
Muhajirin - Anshar dengan Yahudi: "Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang. Surat Perjanjian ini dari Muhammad - Nabi antara
orang-orang beriman dan kaum muslimin dari kalangan Quraisy dan Yatsrib - serta
yang mengikut mereka dan menyusul mereka dan berjihad bersama-sama mereka -
bahawa mereka adalah umat yang satu, di luar golongan orang lain..."
(Lihat Sirah Ibnu Hisyam, Jilid II, hal. 119).
Nas-nas al-Qur`an dan as-Sunnah di atas menegaskan adanya kewajipan bersatu
bagi kaum muslimin atas dasar Islam (hablullah) - bukan atas dasar kebangsaan
atau ikatan palsu lainnya yang dicipta penjajah yang kafir - di bawah satu
kepemimpinan, iaitu seorang Khalifah. Dalil-dalil di atas juga
menegaskan keharaman berpecah-belah, di samping menunjukkan pula jenis hukuman
syar’ie bagi orang yang berupaya memecah-belah umat Islam menjadi beberapa
negara, iaitu hukuman mati.
Selain al-Quran dan as-Sunnah, Ijma’ Sahabat pun menegaskan pula prinsip
kesatuan umat di bawah kepemimpinan seorang Khalifah. Abu Bakar Ash
Shiddiq suatu ketika pernah berkata,"Tidak halal kaum muslimin mempunyai
dua pemimpin (Imam)." Perkataan ini didengar oleh para Sahabat dan tidak
seorang pun dari mereka yang mengingkarinya, sehingga menjadi ijma’ di kalangan
mereka.
Bahkan sebahagian fuqoha menggunakan Qiyas 'sumber hukum keempat' untuk
menetapkan prinsip kesatuan umat. Imam Al Juwaini berkata,"Para ulama kami
(mazhab Syafi’i) tidak membenarkan akad Imamah (Khilafah) untuk dua
orang…Kalau terjadi akad Khilafah untuk dua orang, itu sama halnya
dengan seorang wali yang menikahkan seorang perempuan dengan dua orang
laki-laki!"
Ertinya, Imam Juwaini mengqiyaskan keharaman adanya dua Imam bagi kaum
muslimin dengan keharaman wali menikahkan seorang perempuan dengan dua orang
lelaki yang akan menjadi suaminya. Jadi, Imam/Khalifah untuk kaum
muslimin wajib hanya satu, sebagaimana wali hanya boleh menikahkan seorang perempuan
dengan satu orang laki-laki, tidak boleh lebih. (Lihat Dr. Muhammad Khair,
Wahdatul Muslimin fi Asy Syari’ah Al Islamiyah, majalah Al Wa’ie, hal. 6-13,
no. 134, Rabi’ul Awal 1419 H/Julai 1998 M)
Jelaslah bahawa kesatuan umat di bawah satu Khilafah adalah satu
kewajipan syar’i yang tak ada keraguan lagi padanya. Kerana itu, tidak
menghairankan bila para imam-imam mazhab Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam
Syafi’i, dan Imam Ahmad bersepakat bulat bahawa kaum muslimin di seluruh dunia
hanya boleh mempunyai satu orang Khalifah saja, tidak boleh lebih:
"...para imam mazhab (Abu Hanifah, Malik, Syafi’i, dan Ahmad)
--rahimahumullah-- bersepakat pula bahawa kaum mulimin di seluruh dunia pada
saat yang sama tidak dibenarkan mempunyai dua imam, baik keduanya sepakat
mahupun tidak." (Lihat Syaikh Abdurrahman Al Jaziri, Al Fiqh ‘Ala Al
Madzahib Al Arba’ah, jilid V, hal. 416) Hukum menegakkan Khilafah itu
sendiri adalah wajib, tanpa ada perbezaan pendapat di kalangan imam-imam mazhab
dan mujtahid-mujtahid besar yang alim dan terpercaya.
Dalil-Dalil Wajibnya Khilafah
Siapapun yang menelaah dalil-dalil syar’ie dengan cermat dan ikhlas akan
menyimpulkan bahawa menegakkan Daulah Khilafah hukumnya wajib atas
seluruh kaum muslimin. Di antara argumentasi syar’ie yang menunjukkan hal
tersebut adalah sebagai berikut :
Dalil Al-Quran
Di dalam al-Quran memang tidak terdapat istilah Daulah yang berarti negara.
Tetapi di dalam al-Quran terdapat ayat yang menunjukkan wajibnya umat memiliki
pemerintahan/negara (ulil amri) dan wajibnya menerapkan hukum dengan
hukum-hukum yang diturunkan Allah SWT. Allah SWT berfirman:
"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kalian kepada Allah dan
taatlah kalian kepada Rasul-Nya dan ulil amri di antara kalian." (TMQ.
An-Nisaa` [4]: 59).
Ayat di atas telah memerintahkan kita untuk mentaati Ulil Amri, yaitu Al
Haakim (Penguasa). Perintah ini, secara dalalatul iqtidha`, bererti perintah
pula untuk mengadakan atau mengangkat Ulil Amri itu, seandainya Ulil Amri itu
tidak ada, sebab tidak mungkin Allah memerintahkan kita untuk mentaati pihak
yang eksistensinya tidak ada. Allah juga tidak mungkin mewajibkan kita untuk
mentaati seseorang yang keberadaannya berhukum mandub.
Maka menjadi jelas bahawa mewujudkan ulil amri adalah suatu perkara yang
wajib. Tatkala Allah memberi perintah untuk mentaati ulil amri, bererti Allah
memerintahkan pula untuk mewujudkannya. Sebab adanya ulil amri menyebabkan
terlaksananya kewajipan menegakkan hukum syara’, sedangkan mengabaikan
terwujudnya ulil amri menyebabkan terabaikannya hukum syara’. Jadi mewujudkan
ulil amri itu adalah wajib, kerana kalau tidak diwujudkan akan menyebabkan
terlanggarnya perkara yang haram, iaitu mengabaikan hukum syara’ (tadhyii’ al
hukm asy syar’ie).
Di samping itu, Allah SWT telah memerintahkan Rasulullah SAW untuk mengatur
urusan kaum muslimin berdasarkan hukum-hukum yang diturunkan Allah SWT. Firman
Allah SWT:
"Maka putuskanlah perkara di antara di antara mereka dengan apa yang
diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka (dengan)
meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu." (TMQ. Al-Ma’idah
[5]: 48).
"Dan putuskanlah perkara di antara di antara mereka dengan apa yang
diturunkan Allah dan janganlah engkau mengikuti hawa nafsu mereka. Dan
berhati-hatilah kamu terhadap mereka supaya mereka tidak memalingkan kamu dari
apa yang telah diturunkan Allah kepadamu" (TMQ. Al-Ma’idah [5]: 49).
Dalam kaedah ushul fiqh dinyatakan bahawa, perintah (khithab) Allah
kepada Rasulullah juga merupakan perintah kepada umat Islam selama tidak ada
dalil yang mengkhususkan perintah ini hanya untuk Rasulullah (Khithabur
rasuli khithabun li ummatihi malam yarid dalil yukhashishuhu bihi). Dalam
hal ini tidak ada dalil yang mengkhususkan perintah tersebut hanya kepada
Rasulullah SAW.
Oleh kerana itu, ayat-ayat tersebut bersifat umum, iaitu berlaku pula bagi
umat Islam. Dan menegakkan hukum-hukum yang diturunkan Allah, tidak mempunyai
makna lain kecuali menegakkan hukum dan pemerintahan (as sultan), sebab dengan
pemerintahan itulah hukum-hukum yang diturunkan Allah dapat diterapkan secara
sempurna. Dengan demikian, ayat-ayat ini menunjukkan wajibnya keberadaan sebuah
negara untuk menjalankan semua hukum Islam, iaitu negara Khilafah.
Dalil As-Sunah
Abdullah bin Umar meriwayatkan, "Aku mendengar Rasulullah mengatakan, ‘Barangsiapa
melepaskan tangannya dari ketaatan kepada Allah, nescaya dia akan menemui Allah
di Hari Kiamat dengan tanpa alasan. Dan barangsiapa mati sedangkan di lehernya
tak ada bai’ah (kepada Khalifah) maka dia mati dalam keadaan mati
jahiliyah." [HR. Muslim].
Nabi SAW mewajibkan adanya bai’at pada leher setiap muslim dan mensifati
orang yang mati dalam keadaan tidak berbai’at seperti matinya orang-orang
jahiliyyah. Padahal bai’at hanya dapat diberikan kepada Khalifah, bukan
kepada yang lain. Jadi hadis ini menunjukkan kewajipan mengangkat seorang Khalifah,
yang dengannya dapat terwujud bai’at di leher setiap muslim. Sebab bai’at baru
ada di leher kaum muslimin kalau ada Khalifah/Imam yang memimpin Khilafah.
Rasulullah SAW bersabda: "Bahawasanya Imam itu bagaikan perisai,
dari belakangnya umat berperang dan dengannya umat berlindung." [HR.
Muslim]
Rasulullah SAW bersabda: "Dahulu para nabi yang mengurus Bani
Israil. Bila wafat seorang nabi diutuslah nabi berikutnya, tetapi tidak ada
lagi nabi setelahku. Akan ada para Khalifah dan jumlahnya akan
banyak." Para Sahabat bertanya,’Apa yang engkau perintahkan kepada kami?
Nabi menjawab,’Penuhilah bai’at yang pertama dan yang pertama itu saja.
Penuhilah hak-hak mereka. Allah akan meminta pertanggungjawaban terhadap apa
yang menjadi kewajipan mereka." [HR. Muslim].
Rasulullah SAW bersabda: "Bila seseorang melihat sesuatu yang tidak
disukai dari amirnya (pemimpinnya), maka bersabarlah. Sebab barangsiapa
memisahkan diri dari penguasa (pemerintahan Islam) walau sejengkal saja lalu ia
mati, maka matinya adalah mati jahiliyah." [HR. Muslim].
Hadis pertama dan kedua merupakan pemberitahuan (ikhbar) dari Rasulullah SAW
bahawa seorang Khalifah adalah laksana perisai, dan bahawa akan ada
penguasa-penguasa yang memerintah kaum muslimin. Pernyataan Rasulullah SAW
bahawa seorang Imam itu laksana perisai menunjukkan pemberitahuan tentang
adanya faedah-faedah keberadaan seorang Imam, dan ini merupakan suatu tuntutan
(thalab). Sebab, setiap pemberitahuan yang berasal dari Allah dan Rasul-Nya,
apabila mengandung celaan (adz dzamm) maka yang dimaksud adalah tuntutan untuk
meninggalkan (thalab at tarki), atau merupakan larangan (an nahy); dan apabila
mengandung pujian (al mad-hu) maka yang dimaksud adalah tuntutan untuk melakukan
perbuatan (thalab al fi’li). Dan kalau pelaksanaan perbuatan yang dituntut itu
menyebabkan tegaknya hukum syara’ atau jika ditinggalkan mengakibatkan
terabaikannya hukum syara’, maka tuntutan untuk melaksanakan perbuatan itu
bererti bersifat pasti (fardu). Jadi hadis pertama dan kedua ini menunjukkan
wajibnya Khilafah, sebab tanpa Khilafah banyak hukum syara’ akan
terabaikan.
Hadis ketiga menjelaskan keharaman kaum muslimin keluar (memberontak,
membangkang) dari penguasa (as sulthan). Bererti keberadaan Khilafah
adalah wajib, sebab kalau tidak wajib tidak mungkin Nabi SAW sampai begitu
tegas menyatakan bahawa orang yang memisahkan diri dari Khilafah akan
mati jahiliyah. Jelas ini menegaskan bahawa mendirikan pemerintahan bagi kaum
muslimin statusnya adalah wajib.
Rasulullah SAW bersabda pula : "Barangsiapa membai’at seorang Imam (Khalifah),
lalu memberikan genggaman tangannya dan menyerahkan buah hatinya, hendaklah ia
mentaatinya semaksimal mungkin. Dan jika datang orang lain hendak mencabut
kekuasaannya, penggallah leher orang itu." [HR. Muslim].
Dalam hadis ini Rasululah SAW telah memerintahkan kaum muslimin untuk
mentaati para Khalifah dan memerangi orang-orang yang merebut kekuasaan
mereka. Perintah Rasulullah ini bererti perintah untuk mengangkat seorang Khalifah
dan memelihara kekhilafahannya dengan cara memerangi orang-orang yang merebut
kekuasaannya. Semua ini merupakan penjelasan tentang wajibnya keberadaan
penguasa kaum muslimin, iaitu Imam atau Khalifah. Sebab kalau tidak
wajib, nescaya tidak mungkin Nabi SAW memberikan perintah yang begitu tegas
untuk memelihara eksistensinya, iaitu perintah untuk memerangi orang yang akan
merebut kekuasaan Khalifah.
Dengan demikian jelaslah, dalil-dalil As Sunnah ini telah menunjukkan
wajibnya Khalifah bagi kaum muslimin.
Dalil Ijma’ Sahabat
Sebagai sumber hukum Islam ketiga, Ijma’ Sahabat menunjukkan bahawa
mengangkat seorang Khalifah sebagai pemimpin pengganti Rasulullah SAW
hukumnya wajib. Mereka telah sepakat mengangkat Khalifah Abu Bakar Ash
Shiddiq, Umar bin Khaththab, Utsman bin Affan, dan Ali bin Abi Thalib,
ridlwanullah ‘alaihim.
Ijma’ Sahabat yang menekankan pentingnya pengangkatan Khalifah,
nampak jelas dalam kejadian bahawa mereka menunda kewajipan menguburkan jenazah
Rasulullah SAW dan mendahulukan pengangkatan seorang Khalifah pengganti
beliau. Padahal menguburkan mayat secepatnya adalah suatu kewajipan dan
diharamkan atas orang-orang yang wajib menyiapkan pemakaman jenazah untuk
melakukan kesibukan lain sebelum jenazah dikebumikan. Namun, para Sahabat yang
wajib menyiapkan pemakaman jenazah Rasulullah SAW ternyata sebahagian di
antaranya justeru lebih mendahulukan usaha-usaha untuk mengangkat Khalifah
daripada menguburkan jenazah Rasulullah. Sedangkan sebahagian Sahabat lain
mendiamkan kesibukan mengangkat Khalifah tersebut, dan ikut pula
bersama-sama menunda kewajipan menguburkan jenazah Nabi SAW sampai dua malam,
padahal mereka mampu mengingkari hal ini dan mampu mengebumikan jenazah Nabi
secepatnya. Fakta ini menunjukkan adanya kesepakatan (ijma’) mereka untuk
segera melaksanakan kewajipan mengangkat Khalifah daripada menguburkan
jenazah. Hal itu tak mungkin terjadi kecuali jika status hukum mengangkat
seorang Khalifah adalah lebih wajib daripada menguburkan jenazah.
Demikian pula bahawa seluruh Sahabat selama hidup mereka telah bersepakat
mengenai kewajipan mengangkat Khalifah. Walaupun sering muncul perbezaan
pendapat mengenai siapa yang tepat untuk dipilih dan diangkat menjadi Khalifah,
namun mereka tidak pernah berselisih pendapat sedikit pun mengenai wajibnya
mengangkat seorang Khalifah, baik ketika wafatnya Rasulullah SAW mahupun
ketika pergantian masing-masing Khalifah yang empat. Oleh kerana itu
Ijma’ Sahabat merupakan dalil yang jelas dan kuat mengenai kewajipan mengangkat
Khalifah.
Dalil Dari Kaedah Syar’iyah
Ditilik dari analisis kaedah fiqih , mengangkat Khalifah juga wajib.
Dalam usul fiqh dikenal kaedah syar’iyah yang disepakati para ulama yang
berbunyi :
maa laa yatimmul waajibu illa bihi fahuwa waajib
"Sesuatu kewajipan yang tidak sempurna kecuali adanya sesuatu, maka
sesuatu itu wajib pula keberadaannya." Menerapkan hukum-hukum yang
berasal dari Allah SWT dalam segala aspeknya adalah wajib. Sementara hal ini
tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna tanpa adanya kekuasaan Islam yang dipimpin
oleh seorang Khalifah. Maka dari itu, berdasarkan kaedah syar’iyah tadi,
eksistensi Khilafah hukumnya menjadi wajib.
Jelaslah, berbagai sumber hukum Islam tadi menunjukkan bahawa menegakkan
Daulah Khilafah merupakan kewajipan dari Allah SWT atas seluruh kaum
muslimin.
Pendapat Para Ulama
Seluruh imam mazhab dan para mujtahid besar tanpa kecuali telah bersepakat
bulat akan wajibnya Khilafah (atau Imamah) ini. Syaikh Abdurrahman Al
Jaziri menegaskan hal ini dalam kitabnya Al Fiqh ‘Ala Al Madzahib Al Arba’ah,
jilid V, hal. 362 :
"Para imam mazhab (Abu Hanifah, Malik, Syafi’i, dan Ahmad)
rahimahumullah telah sepakat bahawa Imamah (Khilafah) itu wajib adanya,
dan bahawa umat Islam wajib mempunyai seorang imam (khalifah) yang akan
meninggikan syiar-syiar agama serta menolong orang-orang yang tertindas dari
yang menindasnya..."
Tidak hanya kalangan Ahlus Sunnah saja yang mewajibkan Khilafah,
bahkan seluruh kalangan Ahlus Sunnah dan Syiah 'termasuk Khawarij dan
Mu’tazilah' tanpa kecuali bersepakat tentang wajibnya mengangkat seorang Khalifah.
Kalau pun ada segelintir orang yang tidak mewajibkan Khilafah, maka
pendapatnya itu tidak perlu ditolak, kerana bertentangan dengan nas-nas syara’
yang telah jelas.
Imam Asy Syaukani dalam Nailul Authar jilid 8 hal. 265 menyatakan:
"Menurut golongan Syiah, minoriti Mu’tazilah, dan Asy A’riyah, (Khilafah)
adalah wajib menurut syara’." Ibnu Hazm dalam Al Fashl fil Milal Wal Ahwa’
Wan Nihal juz 4 hal. 87 mengatakan: "Telah sepakat seluruh Ahlus Sunnah,
seluruh Murji`ah, seluruh Syi’ah, dan seluruh Khawarij, mengenai wajibnya
Imamah (Khilafah)."
Bahwa Khilafah adalah sebuah ketentuan hukum Islam yang wajib bukan
haram apalagi bid’ah - dapat kitab temukan dalam khazanah Tsaqafah Islamiyah
yang sangat kaya. Berikut ini sekelumit saja rujukan yang menunjukkan kewajiban
Khilafah :
Imam Al Mawardi, Al Ahkamush Shulthaniyah, hal. 5,
Abu Ya’la Al Farraa’, Al Ahkamush Shulthaniyah, hal.19,
Ibnu Taimiyah, As Siyasah Asy Syar’iyah, hal.161,
Ibnu Taimiyah, Majmu’ul Fatawa, jilid 28 hal. 62,
Imam Al Ghazali, Al Iqtishaad fil I’tiqad,hal. 97,
Ibnu Khaldun, Al Muqaddimah, hal.167,
Imam Al Qurthubi, Tafsir Al Qurthubi, juz 1 hal.264,
Ibnu Hajar Al Haitsami, Ash Shawa’iqul Muhriqah, hal.17,
Ibnu Hajar A1 Asqallany, Fathul Bari, juz 13 hal. 176,
Imam An Nawawi, Syarah Muslim, juz 12 hal. 205,
Dr. Dhiya’uddin Ar Rais, Al Islam Wal Khilafah, hal.99,
Abdurrahman Abdul Khaliq, Asy Syura, hal.26,
Abdul Qadir Audah, Al Islam Wa Audla’una As Siyasiyah, hal. 124,
Dr. Mahmud Al Khalidi, Qawaid Nizham Al Hukum fil Islam, hal. 248,
Sulaiman Ad Diji, Al Imamah Al ‘Uzhma, hal.75,
Muhammad Abduh, Al Islam Wan Nashraniyah, hal. 61,
dan masih banyak lagi yang lainnya.
Adapun buku-buku yang mengingkari wajibnya Khilafah --seperti Al
Islam Wa Usululul Hukm oleh Ali Abdur Raziq, Mabadi` Nizham Al Hukmi fil
Islam oleh Abdul Hamid Mutawalli, Tidak Ada Negara Islam oleh
Nurcholis Madjid-- sebenarnya tidak perlu dianggap sebagai buku yang serius dan
bermutu. Sebab isinya bertentangan dengan nas-nas syara’ yang demikian jelas
dan terang. Buku-buku seperti ini tak lain hanya sampah yang kotor yang
merupakan penyambung lidah kaum kafir penjajah dan agen-agennya yaitu para
penguasa muslim yang zalim yang selalu memaksakan sekularisme kepada umat Islam
dengan berbagai argumentasi palsu yang berkedok studi "ilmiah" atau
studi "sosiohistori-objektif", dengan tujuan untuk menghapuskan
hukum-hukum Allah dari muka bumi dengan cara menghapuskan ide Khilafah
yang bertanggung jawab melaksanakan hukum-hukum tersebut. [ ]
Komentar
Posting Komentar